Miksi sinun kannattaa käyttää tukisukkia raskauden aikana?

16.12.2016

Jotta sinä ja lapsesi voisitte hyvin koko raskauden ajan, on tärkeää, että seisot terveillä jaloilla.

Hormonaaliset muutokset ja kasvava vatsa ai­heuttavat merkittävää painetta lantion alueen verenkierrossa. Lisääntyneestä paineesta aiheu­tuvia oireita ovat mm. väsymys, särky, turvotus ja suonikohjut.

MITÄ ODOTTAVAN ÄIDIN KEHOSSA TAPAHTUU?

Verenkiertohäiriöitä voi syntyä sekä pintave­renkierrossa että isoissa laskimoissa. Iholle voi ilmestyä ns. verkkosuonia (näkyviä, sinertäviä pieniä suonia), suonikohjuja, turvotusta tai vä­häisiä muutoksia ihon värissä ja rakenteessa. Usein nämä ongelmat ilmestyvät tai pahenevat raskauden edetessä. Turvotuskaan ei ole harmitonta. Se heiken­tää verenkiertoa ja ravinteiden imeytymistä, mikä johtaa vähitellen ihomuutoksiin ja pahim­massa tapauksessa jopa säärihaavan syntyyn. Siksi on tärkeää toimia ajoissa!

Laskimoiden sisäinen paine kasvaa raskauden edetessä ja on raskauden lopulla kolminkertainen normaaliin verrattuna. Myös laskimotukosten (veritulpan) riski kasvaa merkittävästi ja on jopa nelinkertainen raskauden aikana.

Jos olet synnyttänyt useamman lapsen, suonikohjuriski on kaksinkertainen ensisyn­nyttäjiin verrattuna. 20 % lapsettomista, 40 % 1-4 lasta synnyttäneistä ja 65 % 5 lasta tai enemmän synnyttäneistä naisista kärsii suoni­kohjuista täytettyään 40 vuotta.

 

LÄÄKINNÄLLISIÄ TUKISUKKIA AUTTAA ENNALTAEHKÄISEMÄÄN ONGELMIA

Väsyvätkö jalkasi? Kärsitkö paineen tunteesta ja turvotuksesta, joka lisääntyy usein iltaa koh­den? Pahentaako lämpö, istuminen tai seisomi­nen oireita? Jos vastasit kyllä, lääkinnälliset tukisukat auttavat.

Medisox Mamma -tukisukat tarjoavat muka­vaa mutta tehokasta tukea jalkojesi verenkier­rolle koko raskauden ajan ja sen jälkeenkin.
Sukat edistävät verenkiertoa ja ennaltaehkäisevät turvotusta ja suonikohjuja. Synnytyksen jälkeen laskimopaine jaloissa laskee. Useimmiten suonikohjutkin häviävät ja komplikaatiot ovat harvinaisia, jos olet pitänyt huolta jalkojesi terveydestä. Etenkin, jos sinulla on perinnöllistä taipumusta suonikohjuihin, suosittelemme tukisukkien käyttöä.

 

NÄIN PIDÄT JALKASI TERVEINÄ

Kun olet seisonut tunnin, lepuuta jalkojasi 15 minuutin ajan. Nosta yöaikaan vuoteesi jalkopäätä noin sentillä jokaista päivän aikana seisomaasi tun­tia kohden.
Kevyt liikunta aktivoi pohjelihaspumppua ja parantaa verenkiertoa. Kävele, ui, jumppaa tai joogaa!

Käytä tukisukkia! Ensimmäisen kompres­sioluokan (15-21 mmHg) polvipituiset tukisu­kat sopivat sinulle, joka haluat ennaltaehkäistä ongelmien syntyä tai sinulla on vain lieviä oi­reita. Mikäli oireesi ovat vaikeampia, sinun tulee käyttää toisen kompressioluokan (23-32 mmHg) tukisukkia. Jotkut suosivat reisipituisia malleja. Kokeilemalla se selviää. Parhaimman tuloksen saavuttamiseksi tukisukkia tulee käyttää jo raskauden alussa ja niiden käyttämistä on hyvä jatkaa jonkin aikaa vielä raskauden päätyttyäkin. Muista valita su­kat oireidesi mukaisesta kompressioluokasta!

VINKKI

Jos kaipaat lisää tukea, voit käyttää kahta sukkaa päällekkäin. Jos esim. turvotus ei laske käyttämällä vain yhtä sukkaa, pue jalkaan vielä toinenkin tai hanki korkeamman kompressio- luokan 2 tukisukat. Kevyen liikunnan ja Medisox Mamma -tukisukkien avulla ennaltaehkäiset ongelmien syntymistä ja pidät jalkasi virkeinä koko raskauden ajan ja sen jälkeenkin.

 


Tässä kirjoituksessa mainitut tuotteet



Kommentoi

 (http://:llä)